Provenance Research

In 2000, the Hamburger Kunsthalle began conducting provenance research. Immediately after the release of the 11 principles of the Conference on Holocaust Era Assets in Washington in 1998 and the adoption of Common Statement (Gemeinsame Erklärung) of 1999, the Kunsthalle created a position specifically for this task – the first in Germany. The initially temporary position was changed into a permanent position in 2005.  

Provenance research at the Hamburger Kunsthalle covers all artefacts of the collection that were created before 1945 and have entered the collection of the Hamburger Kunsthalle since 1933, or are held by the museum as a permanent loan. Researching and documenting the general history of collecting and the museum history of the Hamburger Kunsthalle is another key focus of this department.

Research Projects

Publications

Ute Haug: Der Künstler Friedrich Overbeck, der Stifter Georg Friedrich Vorwerk. Briefe, zwei Zeichnungen, Lithographien und ein Kirchenfenster. Archivfunde und ihre Folgen, in: IDEA 2015 (in Vorbereitung).

Ute Haug und David Klemm, unter Mitarbeit von Sophia Colditz, Dorothee Glawe und Daniel Becker: Der Bestand an Werken von Emil Nolde in der Hamburger Kunsthalle, in: Nolde in Hamburg. Hrsg. von Karin Schick, Christian Ring und Hubertus Gaßner. München, London, New York 2015, S. 157–183.

Ute Haug und Dorothee Glawe: Der ehemalige Bestand an Werken von Emil Nolde in der Hamburger Kunsthalle, in: Nolde in Hamburg. Hrsg. von Karin Schick, Christian Ring und Hubertus Gaßner. München, London, New York 2015, S. 184–188.

Ute Haug: »Getreuer Statthalter in schwerer Übergangszeit«: Carl Georg Heise und die Hamburger Kunsthalle von 1845 bis 1955, in: »So fing man einfach an, ohne viele Worte«. Berlin 2013, S. 72–81.

Ute Haug: Therese Halle und Carl Heine : zwei Kinder Betty und Salomon Heines und die Hamburger Kunsthalle, in: Salomon Heine in Hamburg. Göttingen 2013, S. 73–100.

Ute Haug: »Das kunstsinnige Ehepaar« : die Sammlung Oscar und Gertrud Troplowitz, in: Ausst.-Kat. Oscar Troplowitz. Ein Leben für Hamburg. Ostfildern 2013, S. 142–161.

Ute Haug: Zehn Jahre Provenienzforschung an der Hamburger Kunsthalle: Rahmenbedingungen und Einzelfälle, in: Die Verantwortung dauert an. Magdeburg 2010, S. 151–172.

Werke und Werte. Über das Handeln und Sammeln von Kunst im Nationalsozialismus. Hrsg. von Maike Steinkamp und Ute Haug. Schriften der Forschungsstelle »Entartete Kunst«. Berlin 2010.

Ute Haug: »Private Schlupfwinkel« in der Öffentlichkeit. Die Provenienz des Gemäldes »Improvisation Nr. 10« von Wassily Kandinsky. In: Das verfemte Meisterwerk. Schicksalswege moderner Kunst im »Dritten Reich“. Hrsg. von Uwe Fleckner. Berlin 2009, S. 509–542.

Ute Haug: »sucht ständig zu kaufen« – Karl Haberstock und die deutschen Kunstmuseen. In: Horst Kessler. Karl Haberstock. Umstrittener Kunsthändler und Mäzen. München. Hrsg. von Christof Trepesch. Mit Beiträgen von Ute Haug, Anja Heuß und Christof Trepesch. Berlin 2008, S. 41–55.

Therese Halle, geb. Heine, eine Hamburger Sammlerin und Stifterin. Ausst.-Kat. »Therese Halle, geb. Heine. Eine Hamburger Sammlerin und Stifterin«, vom 24. Februar bis 1. Juni 2008, Hamburger Kunsthalle, hrsg. von Hubertus Gaßner, Ute Haug und Jenns Howoldt. Mit einem Beitr. von Sylvia Steckmest. Gedr. im Auftr. der Freunde der Kunsthalle. Hamburg 2008.

Ute Haug: Bedeutung der 11 Grundsätze der Washingtoner Holocaust-Konferenz, Dezember 1998 – Anspruch und Wirklichkeit. In: Ausgeraubt!: Aktuelle Fragen zum nationalsozialistischen Kulturgutraub in Europa. Le grand pillage: Ausstellung und Konferenz des Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg Band 13. Hrsg. von Marie-Paule Jungblut. Luxemburg 2007, S. 103.

Ute Haug: Provenienzforschung heute – Museen. Provenienzforschung an Museen. In: Ausgeraubt!: Aktuelle Fragen zum nationalsozialistischen Kulturgutraub in Europa. Le grand pillage: Ausstellung und Konferenz des Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg Band 13. Hrsg. von Marie-Paule Jungblut. Luxemburg 2007, S. 133–135. 

Ute Haug: Warum sollte ein Museum Provenienzforschung betreiben? In: Ausgeraubt!: Aktuelle Fragen zum nationalsozialistischen Kulturgutraub in Europa. Le grand pillage: Ausstellung und Konferenz des Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg Band 13. Hrsg. von Marie-Paule Jungblut. Luxemburg 2007, S. 137–139. 

Ute Haug: Akzession und Deakzession – ein Aspekt der musealen Provenienzforschung. In: Eine Debatte ohne Ende? Raubkunst und Restitution im deutschsprachigen Raum. Eine Publikation des Moses Mendelssohn Zentrums für europäisch-jüdische Studien. Hrsg. von Julius H. Schoeps, Anna-Dorothea Ludewig. Potsdam 2007, S. 83–100.

Ute Haug: The future of provenance research at German Art Museum and opportunities for international collaboration. In: The Future of Lost Cultural Heritage. The documentation, identification and restitution of the cultural assets of WW II victims. Proceedings of the international academic conference in Cesky Krumlov (22.–24.11.2005). Edited by Meĉislav Borák. Tilia Publishers. Prag 2006.

Ute Haug: Provenienzforschung – die Hamburger Kunsthalle und der Kunsthändler Karl Haberstock in Berlin. In: Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums. Nürnberg 2005, S. 57–76. 

Tagungsband Museen im Zwielicht und »die eigene GESCHICHTE«, Veröffentlichung der Koordinierungsstelle für Kulturgutverluste, Bd. 2, 2002, 2007 (2. Auflage)

Fundmeldungen

Sehen Sie hierzu die Fundmeldungen der Hamburger Kunsthalle auf den Seiten der Datenbank lostart.de.

Restitutions since 2000

Rückgabe und Rückkauf an die Erben Prof. Dr. Curt Glaser, September 2015
[Presseinformation, 10. September 2015, PDF]

Network

Dr. Ute Haug is the chairperson of an internationally oriented association named »Arbeitskreis Provenienzforschung e. V.«. The association was founded in 2014, resulting from the informal working group on provenance research created in 2000, of which Ute Haug was a founding member in the context of her capacity as a provenance researcher.

Ongoing Research Project:
Inventory of Sculptures and Plastics

The project is dedicated to examining artworks priorly judged as questionable from the Hamburger Kunsthalle’s sculpture inventory. This pertains to all acquisitions after 1933 and all those that, according to the current status of research, entered the house at an uncertain point in time. The overall aim is to clarify the provenance of any object considered as questionable. Such cases in which the suspected confiscation as a result of persecution is confirmed, including those for which the provenance can be established only incompletely, are then uploaded on the lostart.de.

The establishment of the sculpture collection of the Hamburger Kunsthalle and its systematic expansion is credited to the first director of the Hamburger Kunsthalle, Alfred Lichtwark (1852–1914). Today, scholarly support is being provided by the curators for specific collections, each responsible for particular periods. The entire inventory of statues, statuettes, busts and reliefs comprises around 490 objects, of which 443 are owned by the museum. Not included in the ongoing project are medals, badges and coins or plaster casts.   

Of these 443 sculptures and plastics, 336 have already been classified as having uncritical provenances. However, the origins of 107 objects – 102 were created before 1945 – have yet to be clarified.

In addition to acquisitions from art dealers and auctions as well as gifts from private persons or companies, the inventory comprises sculptures that entered the Hamburger Kunsthalle as transfers from the Cultural and Building Authority during the National Socialist era and after 1945. Considering the diversity of objects, it becomes clear that there are just as many different, individual provenances to be investigated. A particular research effort is required for sculptures that were created as editions or for works of which several copies were made, some at a later point in time. In this context, an exchange of information with institutions abroad and nationally, which are in possession of other variants and replicas, is provided for.

Completed Research Project

Provenance Research in the Frame of the Project »Development of an Inventory Catalogue of German Drawings from 1800–1850 at the Kupferstichkabinett of the Hamburger Kunsthalle«

In the scope of a project aimed at developing an inventory catalogue, the history and origins of German drawings from the first half of the 19th century were investigated scientifically, covering works from the inventory of the Kupferstichkabinett at the Hamburger Kunsthalle acquired after 1933. These holdings, including works by famous Romanticists, play a pivotal role in the history of the Hamburger Kunsthalle’s collection and are of great significance for the culture-historical identity of the museum. The project had two objectives: Firstly, to examine the lawfulness of the acquisitions according to the Washington Principles, and secondly, to illustrate the history and origins of the drawings in a broader sense for the inventory catalogue being developed for this part of the collection.

Alfred Flechtheim.com. Art Dealer of the Avant-Garde.

Joint Exhibition Project at 15 Museums Together with a Dedicated Website 13 Oct. 2013 – 19 Jan. 2014, Saal der Meisterzeichnung
learn more

The Jesus Scandal

A Liebermann Painting in the Crossfire of Critics 18 Apr. – 18 July 2010, Saal der Meisterzeichnung
Project

Parcours: Revealing the Backs of Pictures

15 Oct. 2004 – 14 Apr. 2005
project